”Design med användaren i fokus”
Koncept att integrera & utveckla
Vad innebär konceptet User gain points?
User gain points. Vad är det med produkten eller tjänsten som gör den bra och attraktiv? Likt som man kan göra med User Pain points, så går även User gain points att dela in i fyra kategorier, beroende på var man får pluspoäng: användbarhet, kundservice, prissättning, kvalitet. Gain points kan ha en betydande inverkan på användarupplevelsen och att förstå dem är avgörande för att skapa en framgångsrik produkt.
Orsaken till att man vid sidan om att kartlägga Pain points också behöver få in Gain points är att dessa är konkurrensmedel att bygga vidare på. Som underlag vid produktutveckling eller tjänst.
User Gain points ska vara unika egenskaper jämfört med konkurrenterna, vilket gör att man vinner kunder eller marknader.
Det är viktigt att lyfta fram sina Gain points och dokumentera dessa, då det annars finns risk att dessa ”glöms bort” eller inte får den fokus de förtjänar i syftet att visa dess fördelar.
Behöver ni hjälp att komma igång med konceptet?
Vi erbjuder uppdragsbemanning ex UX Designer eller UX Researcher, Tekniker mm som en resurs vid genomförandet eller projektledare för bästa styrning. För att få en attraktiv och bra design, ta då in en Grafisk designer som hjälp.