User

User

UX Design

Design med användaren i fokus

Koncept att integrera & utveckla

Vad innebär konceptet User?

User. Vilka är användare? Inom området användarupplevelsedesign kommer ”användaren” först. En användare är en person som försöker lösa ett problem och letar efter en produkt eller tjänst för att hjälpa dem att lösa det. Användarupplevelsen är den ”resa” som användaren tar med den produkten eller tjänsten. Inom UX-design är målet att hålla användaren i centrum för varje beslut som fattas, och för att göra det måste man lära känna användarna.

Initial UX-research i början av ett projekt kommer att fokusera på att lära känna användares egenskaper, deras mål och deras smärtpunkter ”pain points”. Att förstå användaren ger möjlighet att designa upplevelser som är användbara eller lätta att använda.

Har användare funktionsnedsättningar – vare sig de är tillfälliga, situationsbetingade eller permanenta? Hur bekanta är användare med teknik? Hur får användare tillgång till produkten eller tjänsten? Var och när får användare tillgång till produkten eller tjänsten? Har man fått med alla potentiella användare? övervägt inkomstnivån; demografiska data såsom ålder, kön och etnicitet; utbildningsbakgrund; och geografiskt läge? Har användare funktionshinder eller funktionshinder att ta hänsyn till?

Hur bekanta är mina användare med teknik? nivå av digital kompetens en nyckelfaktor. Personer med begränsad digital kompetens kanske inte känner till vissa designmönster, uppmaningar eller ikoner som de av oss med mer onlineerfarenhet tar för givna. 

Kategorier av Users

Inom UX-design finns det flera kategorier av användare som man ofta tar hänsyn till. Att förstå olika användarkategorier hjälper designers att skapa mer anpassade och effektiva användarupplevelser. 

  • Primära användare: De som använder produkten eller tjänsten mest frekvent och har de största behoven.
  • Sekundära användare: De som använder produkten eller tjänsten mindre frekvent men fortfarande har viktiga behov.
  • Tertiära användare: De som påverkas av produkten eller tjänsten men inte använder den direkt, till exempel administratörer eller supportpersonal.
  • Tillfälliga användare: De som använder produkten eller tjänsten sporadiskt eller under en kort period.
  • Expertanvändare: De som har djup kunskap och erfarenhet av produkten eller tjänsten och kan använda avancerade funktioner.
  • Nybörjare: De som är nya till produkten eller tjänsten och behöver mer vägledning och stöd.
  • Administratörer: De som hanterar och underhåller systemet eller produkten.
  • Beslutsfattare: De som har inflytande över inköp och implementering av produkten men kanske inte använder den dagligen.
  • Supportanvändare: De som hjälper andra användare att lösa problem och svara på frågor om produkten.
  • Testanvändare: De som deltar i användartester och ger feedback under utvecklingsprocessen.
  • Influencers: De som påverkar andra användares åsikter och beslut genom sina recensioner och rekommendationer.
  • Tillgänglighetsanvändare: De som har särskilda behov och använder hjälpmedel för att interagera med produkten.

Fördelar

Att förstå användaren inom UX har flera fördelar och är avgörande för att skapa framgångsrika och användarvänliga produkter. Att sätta användaren i centrum för designprocessen leder till mer framgångsrika och hållbara produkter. 

  • Förbättrad användarupplevelse: Genom att förstå användarnas behov och beteenden kan du skapa produkter och tjänster som är mer intuitiva och användarvänliga.
  • Ökad kundnöjdhet: När användare känner att produkten är designad med deras behov i åtanke, ökar deras tillfredsställelse och lojalitet.
  • Minskade supportkostnader: En användarvänlig design minskar behovet av kundsupport eftersom användarna lättare kan navigera och använda produkten.
  • Högre konverteringsgrad: En väl utformad användarupplevelse kan leda till högre konverteringsgrader, eftersom användarna enklare kan slutföra önskade åtgärder.
  • Bättre tillgänglighet: Genom att förstå olika användares förutsättningar och behov kan du skapa lösningar som är tillgängliga för alla, inklusive personer med funktionsnedsättningar.
  • Ökad användarengagemang: Genom att skapa en produkt som verkligen tilltalar användarna, ökar chansen att de kommer att använda den regelbundet och rekommendera den till andra.
  • Bättre affärsbeslut: Insikter om användarnas behov och beteenden kan hjälpa företag att fatta mer informerade och strategiska beslut.
  • Förbättrad produktutveckling: Genom att förstå användarnas smärtpunkter och önskemål kan utvecklingsteamet skapa lösningar som verkligen löser användarnas problem.
  • Minskad utvecklingstid och kostnad: Genom att tidigt identifiera och adressera användarnas behov kan man undvika kostsamma omarbetningar senare i utvecklingsprocessen.
  • Starkare varumärke: En produkt som är känd för sin användarvänlighet och positiva användarupplevelse kan stärka företagets varumärke och differentiera det från konkurrenterna.
  • Ökad tillgänglighet och inkludering: Genom att förstå olika användares behov kan man skapa produkter som är tillgängliga och användbara för en bredare publik, inklusive personer med funktionsnedsättningar.
  • Ökad innovation: Genom att förstå användarnas behov och beteenden kan du identifiera nya möjligheter och skapa innovativa lösningar.
  • Bättre marknadsföring: Insikter om användarna kan hjälpa dig att skapa mer riktade och effektiva marknadsföringskampanjer.
  • Förbättrad kundretention: En positiv användarupplevelse ökar chansen att användarna återkommer och fortsätter att använda din produkt eller tjänst.
  • Starkare kundrelationer: Genom att visa att du förstår och bryr dig om användarnas behov kan du bygga starkare och mer långvariga relationer med dina kunder.
  • Ökad konkurrenskraft: En överlägsen användarupplevelse kan differentiera din produkt från konkurrenterna och ge dig en konkurrensfördel.
  • Effektivare produktutveckling: Genom att tidigt involvera användarna i utvecklingsprocessen kan du säkerställa att produkten uppfyller deras behov och förväntningar, vilket minskar risken för misslyckade lanseringar. 

Nackdelar

Att förstå användaren inom UX har många fördelar, men det finns också några potentiella nackdelar att vara medveten om. Trots nackdelar är fördelarna med att förstå användaren inom UX ofta övervägande, eftersom det leder till mer användarvänliga och framgångsrika produkter. 

  • Tidskrävande: Att genomföra omfattande användarundersökningar och tester kan vara tidskrävande och fördröja projektets tidslinje.
  • Kostsamt: Användarundersökningar, tester och anpassningar kan innebära betydande kostnader, särskilt för mindre företag med begränsade resurser.
  • Överkomplexitet: Att försöka tillgodose alla användares behov kan leda till en överkomplicerad design som blir svår att använda.
  • Föränderliga behov: Användarnas behov och preferenser kan förändras över tid, vilket kräver kontinuerliga uppdateringar och justeringar av produkten.
  • Risk för bias: Om användarundersökningarna inte är representativa kan det leda till bias och felaktiga antaganden om användarnas behov och beteenden.
  • Resurskrävande: Att hålla användaren i centrum för varje designbeslut kan kräva mycket tid och resurser från teamet, vilket kan vara utmanande att upprätthålla över tid.

Behöver ni hjälp att komma igång med konceptet?

Vi erbjuder uppdragsbemanning ex UX Designer eller UX Researcher, Tekniker mm som en resurs vid genomförandet eller projektledare för bästa styrning. För att få en attraktiv och bra design, ta då in en Grafisk designer som hjälp.

Intresserad?

Rekrytering | Bemanning | Utbildning

mikael@hybridwork.se

073-9282441

”Uppmuntra till inlärning med Green Card certifiering och säkerställ att kompetensen finns för att utföra jobbet eller konceptet – ett win-win för både företaget och för era anställda i deras karriär”

Bygger på en kompetensmatris som visar vilka aktiviteter som ska vara uppfyllda med dess status visualiserat.

”Timelinespel, ett Gamification event. User företagsspel för lättsamt lärande att implementera koncept. Främjar teambuilding och framdrift”

 Ett spelupplägg att kunna återkomma till för nya utmaningar. Teamen tränas i att aktivt lära sig och presentera lösningar. Skapar tävlingsmoment.

”IT stödet IKM Manager är programmoduler skräddarsytt direkt för User konceptet och stödjer ett standardiserat arbetssätt. Ger samtidigt både framdrift och historik.”

Går att företagsanpassa och vara kopplat mot affärssystem eller visualiseringsprogram ex Power Bi. Har en användarmanual som även visar hur programmet är uppbyggt.

”Ge rätt förutsättning vid införandet av User konceptet med en projektplan som har tidsatta aktiviteter och en projektbudget”

Vem gör vad och när? Skapar framdrift. Göra konceptets aktiviteter i rätt tid för att kunna vara klar enligt planerat. Vi hjälper gärna er som extern projektledare.

”Öka möjligheten för den nyrekryterade att lyckas i sin nya tjänst och samtidigt utveckla företaget med att föra in nya koncept – En skräddarsydd individuell Trainéeutbildning med ett schema som visar vad som ska vara uppfyllt.”

Ett trainéeprogram kan innebära att förutom traditionell inlärning och att få tillgång till mentorskap, att få göra intressanta aktiviteter som ex arbetsprover eller leda företagsspel typ våra Timelinespel.

Staffing

Career

Select

Hybrid Work

On-Site Work