IKM Manager

IKM MANAGER

Program som IT-stöd till koncept

Anpassade program som hjälper vid införande av koncept och vid daglig användning.

Lean
0
ProdTech
0
Recruitment
0
Database
0
UX
0

Historik

IKM Manager programmen bygger på historik närmare 20år tillbaka, då de första programmen utvecklades, först i Anderstorp och sedan i Asien. Mest kända av de närmare 30-tal program som utvecklades var IKM 5S, IKM Tidsunderlag, IKM SMED, IKM Frekvensstudie och IKM Gemba Walks. Dessa program fanns mestadels på företag i Gnosjöregionen och var ett stöd vid införandet av olika förbättringskoncept. Programmen var uppbyggda i VB (Visuell Basic) med Microsoft Access och Microsoft SQL som databas. 

Nystart med nya IKM Manager

Vi har gjort en nystart med att ta fram helt nya IKM Manager program, med samma lättarbetad design som orginalen. Målet är att det ska finnas program för varje koncept inom Lean, Traditionell produktionsteknik, UX, Recruitment och Databasutveckling vi erbjuder.

IT stödet, programmodulerna tas fram On-Demand allt efter vi får beställningar. Storleken på de flesta av programmodulerna gör att man klarar av att ta fram ett program på ca en vecka vid en beställning.

Som tidigare är målet med programmen att stödja ett standardiserat arbetssätt vid införandet och i det dagliga arbetet av ett koncept.

Allt samlat på ett ställe, i en databas, vilket också underlättar vid dataunderhåll, ex backup. Vi erbjuder vid start Access databas, men senare även andra databaser så som PostgreSQL och Microsoft SQL.

Att vi just valt Microsoft Access som bas inledningsvis, är dess styrka och enkelhet, dels att den är baserat på Low-code med Front-end grafiken inbyggd och att många företag redan har tillgång till Access.

Programmen går enkelt att företagsanpassa och att koppla ihop med varandra och är designade för att enkelt kunna uppdateras årligen. 

Ni kan bygga upp ert egna IKM Manager program ”biblioteket” successivt, en programmodul i taget.

FAQ - Vanliga frågor

De första IKM Manager programmen togs fram för nästan 20 år tillbaka, programmerat av Specialisthuset i Anderstorp och senare även i Asien. Mest kända av de närmare 30 tal program som utvecklades var IKM 5S, IKM Tidsunderlag, IKM SMED, IKM Frekvensstudie och IKM Gemba Walks. Dessa program fanns mestadels på företag i Gnosjöregionen och var ett stöd vid införandet av olika förbättringskoncept.

De har samma lättarbetad design som orginalen. Ska finnas ett igenkännande oavsett vilket av programmen i IKM Manager serien man använder. Målet är att det ska finnas program för varje koncept inom Lean, Traditionell produktionsteknik, UX, Recruitment och Databasutveckling vi erbjuder.

Vi har valt att använda Microsoft Access som bas för framtagning av våra program, då den är en ”allt-i-ett” program dvs datasbas och Front-end i samma program. Är lättarbetat och att många företag redan har programmet via Microsoft 365 prenumeration.

Vi kommer att börja utveckla i PostgreSQL och Microsoft SQL, för att tillgodose behovet hos fler kunder.

IT stödet, programmodulerna tas fram On-Demand allt efter vi får beställningar. Storleken på de flesta av programmodulerna gör att man klarar av att ta fram ett program på ca en vecka.

Målet är att ta fram program för varje koncept Hybrid Work erbjuder inom Lean, traditionell produktionsteknik, Recruitment, UX, Databas utveckling. Det utvecklas hela tiden nya koncept och därmed också program.

Vi erbjuder om kund önskar, att anpassa våra program till kunds behov. Lägga till de fält som behövs.

Vi kommer att löpande att uppdatera våra program, som kommer kunna erbjudas våra kunder. Koncept utvecklas kontinuerlig och då får uppdatering av programmen följa efter.

Är du intresserad?

Low Code

On-Demand

Select

Hybrid Work

On-Site Work