GAMIFICATION STUDIO
Event för aktivt lättsamt lärande?
Öka intresset för nytt lärande med våra företagsspel, som del av företagets kompetensutveckling.
Timelinespel
Event för lättsamt lärande
Våra Timeline spel stimulerar till aktivit lättsamt lärande, i tävlingsform som passar alla. Man tävlar i team antingen mot varandra eller med målet att tillsammans bidra till att utveckla företaget. Lämplig storlek på teamen är 3 personer.
Man kan öka tävlingsmometet mellan teamen, med poängsättning och priser vid målgång till de team som lyckats bäst eller kommit upp i en viss poängnivå. Fördel att använda mixade team.
För att göra det mer lekfullt finns det många olika avatarer man kan spela som. Kan vara roligare än att bara olika avdelningar eller befattningar spelar mot varandra. Avatarkategorier att välja mellan Birds, Forest, Insects, Savannah och Sea. Varje kategori finns det sedan 6st olika Avatarsteam att välja på. Totalt 30st olika avatarer och fler tillkommer successivt.
Vi har tagít fram en spelplan för varje av våra koncept och gjort dessa stationsbaserat för att ge lagom stor inlärning och arbetsuppgift/uppdrag per steg/station.
Spelformen med 16st stationer som knyts samman med en tidslinje, som gör att de som spelar, dels ser hur långt de har spelat och vad man har kvar att göra. Underlättar också för att tidsätta totalt det tar att spela klart.
Företagsanpassat - skaffa de stationer ni endast behöver för att sedan successivt senare komplettera
Skaffa de stationer ni behöver, bygg upp i den takt ni önskar. Allt är skalbart och går att helt företags anpassa.
Vill man ha mer fakta inriktade stationer finns många ”Lära” stationer att tillgå. Finns även stationer för att testa kunskaper och mer tävlings- eller lek orienterade moduler att tillgå.
Varje station kan erbjuda olika former av spelmoment eller upplägg, förutom Lära, finns Brainstorming, Affinity, Memory game, Korsord, Ordlek, Provet, Pyramiden, Jeopardy, Sprint, RASIC, Retrospective, Crazy eight, Databas, Saknade ord, Piloten, Blanketten, Sprint, 360 analys, Rutinen, Blanketten.
I ex Brainstorming aktiveras teamen att arbeta kreativt att hitta förbättring utifrån gjord nuläge. Nya upplägg utvecklas kontinuerligt för att förbättra spelupplevelsen.
Även de olika spelplanerna utvecklas kontinuerligt med nya visuella bilder och kan även anpassas med bilder kund önskar.
Vi har valt som genomgående tema ,att använda bilder i lätta och mjuka vattenfärger för att ge en så trivsam och inspirerande spelmiljö som möjligt.
Ett mer generöst upplägg - Att äga spelplanen och stations modulerna
Vi har valt ett generöst upplägg när det gäller våra spel, dels att kund får behålla beställda moduler och spelplanen efter gjord spelomgång och att vi alltid lär upp en spelledare lokalt på företaget som sedan kan hålla i speleventet, så att man själva kan fortsätta att hålla spelomgångar internt på företaget. Vi är alltid med vid första eventets spelomgången som stöd till er interna spelledare.
Vi har för att göra det enkelt valt att ha ett generellt lågt enhetspris per stations modul, för att ha en så låg tröskel för att komma igång med Timelinespel.
Spelplanen kan om så önskas ramas in och sättas upp och pryda väggen i exempel ett konferensrum, antingen i A1 orginalstorlek eller som en miniatyr. Detta som en del av företagets Business Storytelling. Visar att man satsar på företags- och kompetensutveckling.
Våra stationer
Start, paus, mål, manual
Modulerna start, paus, mål och spelledarmanual ingår i varje Timelinespel och är unika. Här beskrivs målet med spelet, spelregler, val av tävlingsform team vs gemensamt, poängsättning, val av avatarer, belöningspyramid med tävlingspriser. Låt även pausen bli en aktiv station med en gemensam aktivitet. Spelledare manualen ger guidning till spelledare hur spelet ska genomföras.
360° Analys
Ett bra teamverktyg där vi tittar runt 360 grader visualiserat med att kartlägga nuläget, ta fram flera framtida scenarier, allt med hänsyn till företagets kultur (visat som en kulturgryta) och satta målsättningar.
Brainstorming
Få igång teamens kreativitet med att göra brainstorming för hitta bra lösningar. Det finns många olika inspirerande varianter av brainstorming att tillgå, vi erbjuder 19st olika baserat på vad som finns i Design Thinking framework. Efter gjord brainstorming är det en fördel att köra en Affinity diagram analys som ett sätt att gruppera och strukturera ideérna.
Crazy Eight
Som ett bra alternativ till att köra brainstorming är att göra en Crazy eight (ej att förväxla med kortspelet), där man på kort tid tar fram åtta idéförslag. Efter gjord Crazy eight är det som för brainstorming, en fördel att köra en Affinity diagram analys som ett sätt att gruppera och strukturera ideérna.
Databas
Då mestadels av programutvecklingen för IKM Managers olika konceptmoduler är On-Demand, stämmer det bra att låta teamen vara med via Timelinespelet att utforma vad programmen ska innehålla. Hur tabeller, formulär, querier och utskrifter ska se ut för att passa företaget.
Korsord
Låt teamen lösa ett kortare lättsamt korsord med tema från konceptet. Korsordet är frågebaserat och visualiserat med tillhörande konceptbilder, där orden är ”flätade” i varandra för att ge vägledning.
Lära
Med modulerna i Lära finns möjlighet till fördjupning i ämnet, konceptet och dess ingående delar. Allt från övergripande till expertnivå. Modulerna består av två delar, en faktadel på ca 1,5 sidor som ska studeras in och en halv sida med frågor som ska besvaras.
Föredrag
Stimulera till aktivt lärande genom att hålla föredrag. Det kan göras av spelledaren eller inhyrd person. Ett föredrag är ett längre, strukturerat muntligt anförande inför en grupp åhörare, med avsikt att presentera information eller undervisa i ett visst ämne.
Som stöd vid ett föredrag ta hjälp av bildspel ”PowerPoint” Whiteboard och blädderblock, Stödord och tankekartor.
Memory
Ett klassiskt Memoryspel för lättsamt lärande, där korten fått titlar och inspirerande bilder från konceptet. Här gäller det att hitta dubbletter för att skapa par. Fördelen med spelets upplägg är att man därmed får repetition många gånger för inlärning. Kortparen ska sedan placeras i A3 broschyrens mittdel där det finns ytterligare fakta att lära sig. Varje grund Memory består av åtta olika kortpar, som sedan kan slås ihop till en större Memoryspelsomgång (16, 24 eller 32)
Ordleken
Här gäller det att koppla ihop genom att dra ett streck mellan konceptordet (benämningen) och dess beskrivning. Övningen består av upp till 20st utmaningar. Som spelmoment finns det en sifferkod vid varje kopplad rad som visar om man har kopplat ihop i rätt ordningsföljd.
Piloten
Piloten är för att dels lära organisationen att använda det nya konceptet och för att få lärdom och kunna korrigera i en mindre skala innan man inför det i ex hela företaget. Man utser här en lämplig pilotarbetsplats eller avdelning. Piloten körs i tre steg: Förberedelser, Genomförande och Uppföljning. Varje steg har ett standardiserat upplägg som guidar.
Provet
Prov för att motivera deltagarna till aktiv inlärning under spelets gång. Är ett sätt för att få bekräftelse på att man lärt sig konceptet och för företaget att se om man behöver komplettera med mer utbildning. Finns flera typer av prov att tillgå, allt från klassiskt skriftligt med frågor, till arbetsprov där man ska redovisa resultatet.
Pyramiden
Pyramiden är ett frågebaserat spelform där det går ut på att ta sig från pyramidens bas till toppen genom att svara rätt på frågor på snabbaste sätt. Pyramiden består av sex nivåer, där basen har sex stycken positioner att välja på och toppen dvs slutmålet har en position. Vid fel svar rör man sig i sidled i pyramiden och vid rätt svar ett steg upp.
RASIC
RASIC hjälper till att visualisera rollerna i konceptet dvs vem gör vad, hur och när. Vem som exempel är ansvarig, vem som ska ge support eller information alternativt vara konsult. Detta genom en RASIC matris där rollerna är visade i visualiserade färger som stöd. Matrisen visar även vilken in- som output, kommunikation och vilka dokument och var dessa finns.
Affinity
Det är bra för teamen att göra ett Affinity diagram på de förslag som framkommit i tidigare gjorda aktiviteter så som Brainstorming eller Crazy eight. Affinity hjälper till att strukturera resultatet i lämpliga grupper med en passande rubrik. Grupperna ska bestå av förslag som på något sätt hör ihop. Med Affinity diagram high lightar man förslag som man önskar gå vidare med och vilka som inte längre är aktuella.
Jeopardy
Att tävla i “Jeopardy” innebär att deltagarna väljer frågor från en spelplan som består av olika kategorier och svårighetsgrader. Varje fråga har ett poängvärde, och ju svårare frågan är, desto högre är poängvärdet. Deltagarna får poäng för varje rätt svar och förlorar poäng för felaktiga svar. Spelet fortsätter tills alla frågor har valts eller tiden tar slut. Den deltagare eller team med flest poäng vid spelets slut vinner.
Retrospective
Retrospective hjälper till att frekvent under spelets gång summera och titta tillbaka vad man tidigare har lärt sig, repetera viktiga moment och fakta. Utvärdera vad som varit bra och vad som har varit mindre bra och om man har förstått det man har blivit utbildad i. Detta innan man går vidare i spelet. Finns möjlighet till fyra nivåer av Retrospective, efter ca 25%, 50%, 75% och 100% (spelets slut).
Saknade ord
Teamet ska finna vilket ord som saknas i en text och välja rätt ord från en ordmatris. Texten har ett koncept tema med upptill 20st ”gluggar” där det fattas ord. Spelmomentet startar med att en fullständig text visas och läses upp för teamen och därefter täcks texten. Teamen får nu texten med de saknade orden för att börja tävla. Rätt utfört ska den ge en rätt sifferkod som kan verifieras.
Sprint
För vissa koncept finns det som alternativ möjligheten att köra den som en Sprint dvs få ett resultat snabbare under en kortare koncentrerad tid. Vanligtvis är en Sprint på 5 dagar, men beroende på konceptets storlek finns det ännu kortare varianter. Sprint kräver noggrannare förberedelser och ledning under genomförandet och att det görs riktiga uppföljningar
Rutinen
Hur ska konceptets rutin vara utformad för att fungera på företaget? En rutin som ska vara en del av ett ledningssystem? Här arbetar vi med texter och flödesschema för att förtydliga rutinen. Vi tar först fram rutinen i stationen Förbetedelse, därefter implementerar vi rutinen i Genomförande stationen och avslutar med att göra en Uppföljning dvs hur har det gått och göra ev uppdateringar för att göra rutinen bättre.
Blanketten
Hur ska konceptets blankett vara utformad för att fungera på företaget? Här arbetar vi med texter och flödesschema för att förtydliga rutinen. Vi tar först fram hur blanketten ska vara utformad i stationen Förbetedelse, därefter implementerar vi blanketten i Genomförande stationen och avslutar med att göra en Uppföljning dvs hur fungerar blanketten i verksamheten och därefter göra ev uppdateringar för att göra blanketten bättre.
Roadblocks
Vid implementering av koncept är det vanligt att det kan uppkomma sk roadblocks dvs hinder att ta sig förbi för lyckas. Vissa av dem är kulturella andra historiska eller situations betingade. Mycket ligger djupt förankrad i organisationen, på individnivå ex uppfattningar, attityder, känslor och handlingar.
Förutom att ha kunskap om de mer frekventa förekommande Roadblocks, behöver man veta hur man förhindrar att de uppkommer och när de inträffar, ha en väl fungerande strategi.
Ledningen
Ledningens engagemang är avgörande vid införandet av nya koncept inom en organisation beträffande: 1. Strategisk riktning 2. Resurstilldelning 3. Kultur och värderingar 4. Motstånd och hinder 5. Kommunikation 6. Förändringsledning
Träning
Att ta en kort paus från lärandet, med ett träningspass gynnar både kropp och sinne och ger mer energi och fokus:
Vilket ger ökad energinivå, bättre koncentration, stressreducering, förbättrad hälsa och social interaktion.
Mindfulness
Mindfulness är konsten att vara fullt närvarande i nuet, att observera sina tankar, känslor och sinnesintryck utan att döma dem. Det handlar om att öva upp förmågan att medvetet rikta sin uppmärksamhet mot det som sker i ögonblicket, utan att fastna i grubblerier om det förflutna eller oron för framtiden. Metoden innebär att man fokuserar på nuet genom dina sinnen och andning. Hantera stress, oro och smärta.
Året
Stationerna Året används i första hand i vårt Timelinespel Företagets historia, där man uppmärksammar viktiga händelser i företagets historia, så som året när företaget startade, utbyggnader, produktsortimentet ökade, omsättningsrekord, ihopslagning av företaget, nya marknader mm. Totalt finns det möjlighet till tretton olika år att uppmärksamma. Dessa är placerade i kronologisk ordning, så man kan följa företagets utveckling fram till idag. Finns möjlighet att byta ut bilderna på de olika stationerna till mer relevanta historiska bilder kopplade till företaget.
Produkten
Stationerna Produkten används i första hand i vårt Timelinespel Företagets produkter, där man uppmärksammar och går igenom företagets produkter eller produktfamiljer. Totalt finns det möjlighet till att presentera tretton av företagets produkter. Finns möjlighet att byta ut bilderna på de olika stationerna till mer relevanta bilder på företagets produkter.
FAQ - Vanliga frågor
Gamification, eller spelifiering som det kallas på svenska, är användandet av spelelement inom verksamheter som traditionellt inte hör samman med spelande. Det är ett sätt att öka interaktionen med ett material, digitalt eller fysiskt, för att därmed öka användarens engagemang, att motivera människor att bli mer delaktiga, engagerade och lojala.
Våra Timeline spel stimulerar till aktivit lättsamt lärande, i tävlingsform som passar alla. Man tävlar i team mot varandra, där lämplig storlek på teamen är 3 personer.
Man kan öka tävlingsmometet mellan teamen, med poängsättning och priser vid målgång till de team som lyckats bäst eller kommit upp i en viss poängnivå. Fördel att använda mixade team.
Vi har tagít fram en spelplan för varje av våra koncept och gjort dessa stationsbaserat för att ge lagom stor inlärning och arbetsuppgift/uppdrag per steg/station.
För att göra det mer lekfullt finns det många olika avatarer man kan spela som. Kan vara roligare än att bara olika avdelningar eller befattningar spelar mot varandra. Avatarkategorier att välja mellan är Birds, Forest, Insects, Savannah och Sea. Varje kategori finns det sedan 6st olika Avatarsteam att välja på. Totalt 30st olika avatarer och fler tillkommer successivt.
Spelplanen har 16st stationer som knyts samman med en tidslinje, som gör att de som spelar, dels ser hur långt de har spelat och vad man har kvar att göra. Underlättar också för att tidsätta totalt det tar att spela klart. Flexibel uppbyggnad som gör att man både kan köra/tävla i flera omgångar med olika teman eller köra en kortare ”sprint” variant där man har färre aktiva stationer med samma spelplan.
I Timelinekonceptet ingår det att det alltid ska utbildas en lokal, intern spelledare hos kunden som ska kunna hålla i ett Timelinespels event. Vi finns alltid med vid första omgången som Timelinespelet körs, men målet är att den interna Timelinespelsledare fortsättningsvis kör nya spelomgångar.
Spelplanen och vad som ske på varje station, bereds alltid ihop med kund för att få bästa resultat. Detta gör att upplägget kan skilja någon mellan olika företag och bransch.
Hybrid Works låter alltid kunden få äga spelet för ett koncept (som en PDF), så att kunden framåt kan hålla egna spelomgångar.
Timelinespelen är utformade för att kunna köras via någon kommunikationsplattform som ex Teams eller Meets, då man kan enkelt zooma in och ut i spelplanen, för att se var man är i spelet. De tävlande kan vara med och tävla på distans. Lämpligt om företaget har verksamhet på många ställen.
Spelplanen kan om så önskas ramas in och sättas upp och pryda väggen i exempel ett konferensrum, antingen i A1 orginalstorlek eller som en miniatyr, som en del av företagets Business Storytelling. Signalerar internt och externt att företaget infört ex ett förbättringskoncept.