Empathy map

Empathy map

UX Design

Design med användaren i fokus

Koncept att integrera & utveckla

Vad innebär konceptet Empathy map?

Empathy map, en empatikarta är ett lättförståeligt visualiseringsverktyg, diagram  inom området UX som förklarar vad en designer har lärt sig om enviss typ av användare. En empatikarta består av fyra rutor, som visar vad användaren says säger,  does gör, thinks tänker och feels känner. Med användaren eller en persona placerad i mitten ”centrum”, för att påminna vad researchen är centrerad kring.  Syftet är att få förståelsen för slutanvändarens behov och visuellt kommunicera resultatet till kollegor och samla teamet för att få en gemensam förståelse för användaren.

Researchen görs genom att intervjua en eller flera användare och dokumentera resultatet i Empathy maps fyra rutor Says, Does, Thinks och Feels. 

Det finns två typer av empatikartor: One user empathy maps En användares empatikartor, där man registrerar feedback från en enskild användare och aggregated empathy maps aggregerade empatikartor, där man konsoliderar feedback från en grupp användare. 

Rutan Överst till vänster Says: vad användaren säger ”högt” under intervjun, använd direkta citat.

Nedre vänstra rutan Does: handlingar eller beteenden som användaren fysiskt gör under intervjun.

Övre högra fyrkanten Thinks: vad användaren tänker och tycker, saker som användaren faktiskt inte säger, men som man kan se genom observation. Ansiktsuttryck är ett bra sätt att förstå vad en användare tänker. 

Nedre högra rutan Feels: vad användaren känner. Man kan fråga direkt vad de känner under intervjun, så länge det görs på ett öppet sätt.

Behöver ni hjälp att komma igång med konceptet?

Vi erbjuder uppdragsbemanning ex UX Designer eller UX Researcher, Tekniker mm som en resurs vid genomförandet eller projektledare för bästa styrning. För att få en attraktiv och bra design, ta då in en Grafisk designer som hjälp.

Intresserad?

Rekrytering | Bemanning | Utbildning

mikael@hybridwork.se

073-9282441

”Uppmuntra till inlärning med Green Card certifiering och säkerställ att kompetensen finns för att utföra jobbet eller konceptet – ett win-win för både företaget och för era anställda i deras karriär”

Bygger på en kompetensmatris som visar vilka aktiviteter som ska vara uppfyllda med dess status visualiserat.

”Timelinespel, ett Gamification event. Empathy map företagsspel för lättsamt lärande att implementera koncept. Främjar teambuilding och framdrift”

 Ett spelupplägg att kunna återkomma till för nya utmaningar. Teamen tränas i att aktivt lära sig och presentera lösningar. Skapar tävlingsmoment.

”IT stödet IKM Manager är programmoduler skräddarsytt direkt för Empathy map konceptet och stödjer ett standardiserat arbetssätt. Ger samtidigt både framdrift och historik.”

Går att företagsanpassa och vara kopplat mot affärssystem eller visualiseringsprogram ex Power Bi. Har en användarmanual som även visar hur programmet är uppbyggt.

”Ge rätt förutsättning vid införandet av Empathy map konceptet med en projektplan som har tidsatta aktiviteter och en projektbudget”

Vem gör vad och när? Skapar framdrift. Göra konceptets aktiviteter i rätt tid för att kunna vara klar enligt planerat. Vi hjälper gärna er som extern projektledare.

”Öka möjligheten för den nyrekryterade att lyckas i sin nya tjänst och samtidigt utveckla företaget med att föra in nya koncept – En skräddarsydd individuell Trainéeutbildning med ett schema som visar vad som ska vara uppfyllt.”

Ett trainéeprogram kan innebära att förutom traditionell inlärning och att få tillgång till mentorskap, att få göra intressanta aktiviteter som ex arbetsprover eller leda företagsspel typ våra Timelinespel.

Staffing

Career

Select

Hybrid Work

On-Site Work