”Design med användaren i fokus”
Koncept att integrera & utveckla
Vad innebär konceptet Empathy map?
Empathy map, en empatikarta är ett lättförståeligt visualiseringsverktyg, diagram inom området UX som förklarar vad en designer har lärt sig om enviss typ av användare. En empatikarta består av fyra rutor, som visar vad användaren says säger, does gör, thinks tänker och feels känner. Med användaren eller en persona placerad i mitten ”centrum”, för att påminna vad researchen är centrerad kring. Syftet är att få förståelsen för slutanvändarens behov och visuellt kommunicera resultatet till kollegor och samla teamet för att få en gemensam förståelse för användaren.
Researchen görs genom att intervjua en eller flera användare och dokumentera resultatet i Empathy maps fyra rutor Says, Does, Thinks och Feels.
Det finns två typer av empatikartor: One user empathy maps En användares empatikartor, där man registrerar feedback från en enskild användare och aggregated empathy maps aggregerade empatikartor, där man konsoliderar feedback från en grupp användare.
Rutan Överst till vänster Says: vad användaren säger ”högt” under intervjun, använd direkta citat.
Nedre vänstra rutan Does: handlingar eller beteenden som användaren fysiskt gör under intervjun.
Övre högra fyrkanten Thinks: vad användaren tänker och tycker, saker som användaren faktiskt inte säger, men som man kan se genom observation. Ansiktsuttryck är ett bra sätt att förstå vad en användare tänker.
Nedre högra rutan Feels: vad användaren känner. Man kan fråga direkt vad de känner under intervjun, så länge det görs på ett öppet sätt.
Behöver ni hjälp att komma igång med konceptet?
Vi erbjuder uppdragsbemanning ex UX Designer eller UX Researcher, Tekniker mm som en resurs vid genomförandet eller projektledare för bästa styrning. För att få en attraktiv och bra design, ta då in en Grafisk designer som hjälp.