Crazy eight

Crazy eight

UX Design

”Design med användaren i fokus”

Koncept att integrera & utveckla

Vad innebär konceptet Crazy eight?

Crazy Eight är en snabb skissövning som utmanar och stimulerar människor att skissa åtta distinkta idéer på åtta minuter. Det är en grundläggande Design Sprint-metod och fungerar bra för allmän brainstorming eftersom den ger struktur, den är kort och skarp och den kan dra ut idéer ur det undermedvetna. Målet är att komma förbi bortom din allra första idé, som oftast är den minst innovativa och att skapa en mängd olika lösningsförslag att arbeta vidare med.

Metoden används ofta i början av idé-stadiet för att snabbt generera många olika lösningar på en utmaning. Genom att låta kreativiteten flöda och tillåta även konstiga och ibland omöjliga lösningar, ökar chansen att hitta innovativa och användbara idéer.

Fördelar

Crazy Eight är verkligen en kraftfull metod för att snabbt generera många olika idéer och främja kreativitet i teamet.

  • Snabb idégenerering: På bara åtta minuter kan du generera åtta olika idéer, vilket gör processen snabb och effektiv.
  • Främjar kreativitet: Genom att tvinga deltagarna att tänka snabbt och skissa flera idéer, uppmuntras kreativitet och innovation.
  • Mångfald av lösningar: Eftersom varje deltagare skissar flera idéer, får du en bred variation av lösningar att välja mellan.
  • Lågt tröskelvärde: Övningen kräver minimal förberedelse och kan genomföras med enkla verktyg som papper och penna.
  • Engagerande och roligt: Crazy Eight är en rolig och engagerande aktivitet som kan öka motivationen och samarbetet i teamet.
  • Bryter mentala blockeringar: Genom att tvinga fram flera idéer på kort tid, kan deltagarna komma förbi sina första, ofta mindre innovativa, idéer.
  • Stödjer iterativ design: Övningen kan användas flera gånger under en designprocess för att kontinuerligt generera nya idéer och förbättra befintliga lösningar.
  • Ökar deltagarnas engagemang: Genom att involvera alla deltagare i en snabb och kreativ process, ökar engagemanget och delaktigheten i teamet.
  • Främjar samarbete: Övningen uppmuntrar till samarbete och idéutbyte mellan teammedlemmar, vilket kan leda till bättre och mer genomtänkta lösningar.
  • Enkel att genomföra: Crazy Eight kräver minimal förberedelse och kan genomföras nästan var som helst, vilket gör den till en flexibel och lättanvänd metod.
  • Stödjer iterativ design: Genom att snabbt generera många idéer kan teamet iterera och förbättra sina lösningar i flera omgångar.
  • Visuell representation: Skisserna ger en visuell representation av idéerna, vilket kan göra det enklare att förstå och diskutera dem.

Nackdelar

  • Tidspress: Den snabba tidsramen kan vara stressande för vissa deltagare och kan leda till att idéer inte är fullt utvecklade.
  • Kvalitet över kvantitet: Fokus på att generera många idéer snabbt kan ibland leda till att kvaliteten på idéerna blir lidande.
  • Begränsad djupdykning: Övningen tillåter inte mycket tid för att utforska och utveckla varje idé i detalj.
  • Risk för ytlighet: Snabba skisser kan resultera i ytliga lösningar som inte tar hänsyn till alla aspekter av problemet.
  • Gruppdynamik: Om vissa deltagare är mer dominanta kan det påverka andras förmåga att bidra med sina idéer.

Steg-för-steg guide

Crazy Eight är ett utmärkt verktyg för att snabbt generera många olika idéer och främja kreativitet i teamet. Det är också ett roligt och engagerande sätt att arbeta tillsammans.

  1. Definiera problemet: Bestäm vilket problem eller vilken utmaning ni vill lösa. Det kan vara allt från att förbättra en användarupplevelse till att hitta nya produktidéer.
  2. Förbered material: Ge varje deltagare ett papper och en penna. Pappret ska vikas eller ritas i åtta lika stora delar.
  3. Sätt en timer: Ställ in en timer på åtta minuter. Tiden är kort för att uppmuntra snabba och spontana idéer.
  4. Skissa idéer: Varje deltagare ska skissa åtta olika idéer, en i varje ruta på pappret. Det är viktigt att inte fastna på en idé utan att fortsätta skissa nya.
  5. Presentera idéer: När tiden är slut, låt varje deltagare presentera sina idéer för gruppen. Detta kan göras genom att hålla upp sitt papper och kortfattat beskriva varje idé.
  6. Diskutera och utvärdera: Diskutera idéerna i gruppen och välj ut de mest lovande för vidare utveckling. Det kan vara bra att notera vilka idéer som får mest positiv respons.
  7. Iterera vid behov: Om det behövs fler idéer eller om ni vill fördjupa er i vissa aspekter, kan ni köra en ny omgång av Crazy Eight.

Organisation

Här är några befattningar som ofta arbetar med Crazy Eight-övningen inom UX-design. Dessa roller kan variera beroende på organisationens storlek och struktur, men de flesta av dessa befattningar har någon form av ansvar för att arbeta med Crazy Eight-övningen.

  • UX-designers: Använder Crazy Eight för att snabbt generera och utforska olika designidéer.
  • Produktägare: Deltar i övningen för att bidra med insikter och säkerställa att idéerna alignerar med produktmålen.
  • Interaktionsdesigners: Skapar och itererar på användargränssnitt och interaktioner baserat på idéerna från Crazy Eight.
  • Grafiska designers: Bidrar med visuella idéer och koncept under övningen.
  • Utvecklare: Deltar för att förstå designidéerna och bidra med tekniska perspektiv.
  • Projektledare: Faciliterar övningen och ser till att teamet håller sig på rätt spår.
  • Affärsanalytiker: Använder idéerna från Crazy Eight för att analysera och förbättra affärsprocesser.

Behöver ni hjälp att komma igång med konceptet?

Vi erbjuder uppdragsbemanning ex UX Designer eller UX Researcher, Tekniker mm som en resurs vid genomförandet eller projektledare för bästa styrning. För att få en attraktiv och bra design, ta då in en Grafisk designer som hjälp.

Intresserad?

Rekrytering | Bemanning | Utbildning

mikael@hybridwork.se

073-9282441

”Uppmuntra till inlärning med Green Card certifiering och säkerställ att kompetensen finns för att utföra jobbet eller konceptet – ett win-win för både företaget och för era anställda i deras karriär”

Bygger på en kompetensmatris som visar vilka aktiviteter som ska vara uppfyllda med dess status visualiserat.

”Timelinespel, ett Gamification event. Crazy eight företagsspel för lättsamt lärande att implementera koncept. Främjar teambuilding och framdrift”

 Ett spelupplägg att kunna återkomma till för nya utmaningar. Teamen tränas i att aktivt lära sig och presentera lösningar. Skapar tävlingsmoment.

”IT stödet IKM Manager är programmoduler skräddarsytt direkt för Crazy eight konceptet och stödjer ett standardiserat arbetssätt. Ger samtidigt både framdrift och historik.”

Går att företagsanpassa och vara kopplat mot affärssystem eller visualiseringsprogram ex Power Bi. Har en användarmanual som även visar hur programmet är uppbyggt.

”Ge rätt förutsättning vid införandet av Crazy eight konceptet med en projektplan som har tidsatta aktiviteter och en projektbudget”

Vem gör vad och när? Skapar framdrift. Göra konceptets aktiviteter i rätt tid för att kunna vara klar enligt planerat. Vi hjälper gärna er som extern projektledare.

”Öka möjligheten för den nyrekryterade att lyckas i sin nya tjänst och samtidigt utveckla företaget med att föra in nya koncept – En skräddarsydd individuell Trainéeutbildning med ett schema som visar vad som ska vara uppfyllt.”

Ett trainéeprogram kan innebära att förutom traditionell inlärning och att få tillgång till mentorskap, att få göra intressanta aktiviteter som ex arbetsprover eller leda företagsspel typ våra Timelinespel.

Staffing

Career

Select

Hybrid Work

On-Site Work